Logopeda
L O G O P E D A
Kim jest LOGOPEDA ?
To specjalista, który zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, terapią zaburzeń
(m.in. artykulacji, mowy, głosu, języka pisanego, karmienia i połykania, a także zaburzeń
powstałych na podłożu neurologicznym) oraz profilaktyką.

CZYM ZAJMUJE SIĘ LOGOPEDA W SZKOLE ?
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Do zadań logopedy szkolnego należy:
diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz
poziomu rozwoju językowego uczniów;
prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w
zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej
we współpracy z rodzicami uczniów,
wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ W NASZEJ SZKOLE PROWADZĄ
mgr Agnieszka Centkowska
WAŻNE INFORMACJE:
GODZINY TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DOSTOSOWANE SĄ DO INDYWIDUALNEGO PLANU ZAJĘĆ DZIECKA.
ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ BEZPOŚREDNIO PRZED LUB PO LEKCJACH.
RODZICE MOGĄ UCZESTNICZYĆ W ZAJĘCIACH TERAPEUTYCZNYCH SWOJEGO DZIECKA. DZIĘKI TEMU BĘDĄ
WIEDZIELI, JAK NALEŻY ĆWICZYĆ Z DZIECKIEM W DOMU.
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ MOWY DZIECKA ….
1. PAMIĘTAJMY ABY ZAWSZE MÓWIĆ DO DZIECKA POPRAWNIE – UNIKAMY SPIESZCZEŃ I PRZESADNYCH ZDROBNIEŃ
2. JEŻELI WIEMY, ŻE DZIECKO MOŻE POWIEDZIEĆ DANE SŁOWO BEZBŁĘDNIE, POPRAWIAJMY JEGO NIEPRAWIDŁOWĄ WYMOWĘ
3. ĆWICZENIA ZALECANE PRZEZ LOGOPEDĘ WYKONUJEMY Z DZIECKIEM PRZED LUSTREM PRZEZ 10-15 MINUT TAKŻE ĆWICZENIA ODDECHOWE I NARZĄDÓW MOWY
4. PODCZAS ĆWICZEŃ JESTEŚMY CIERPLIWI, MOTYWUJEMY DO PRACY, NAGRADZAMY
5. NIGDY NIE KRYTYKUJEMY !!!
6. BAWMY SIĘ Z DZIEĆMI A PODCZAS ZABAWY NAŚLADUJMY ODGŁOSY OTACZAJĄCEGO ŚWIATA
7. ZACHĘCAJMY DO CZYTANIA. CZYTAJMY DZIECKU ALE TAKŻE ZACHĘCAJMY DO SAMODZIELNEGO, GŁOŚNEGO CZYTANIA
8. NIE BOIMY SIĘ WSPÓŁRACY ZE SPECJALISTAMI: ORTODONTĄ, FONIATRĄ, LARYNGOLOGIEM, NEUROLOGOPEDĄ
9. UCZESTNICZYMY W ZAJĘCIACH LOGOPEDYCZNYCH LUB CZĘSTO KONTAKTUJEMY SIĘ Z LOGOPEDĄ
DLA RODZICÓW:
W ramach terapii logopedycznej dzieci wykonują ćwiczenia, mające na celu eliminowanie zaburzeń mowy i wad wymowy. Są to m. in. ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, głosowe. Ważnym ćwiczeniem jest usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych czyli języka, warg, podniebienia miękkiego i policzków. W czasie terapii wadliwa głoska jest korygowana. Następnie wywoływana jest głoska prawidłowa, którą utrwala się w sylabach, wyrazach, zdaniach oraz mowie spontanicznej. Podczas zajęć dzieci wzbogacają słownictwo, uczą się wypowiadać pełnymi zdaniami, a także przełamują strach przed mówieniem!



Witam Drodzy Uczniowie…J
W związku z zaistniałą sytuacją, wszyscy jesteśmy zmuszeni pozostawać w swoich domach . Pamiętajmy jednak, że nawet w takim okresie należy kontynuować rozpoczętą terapię logopedyczną. Namawiam Was do rzetelnego i starannego powtarzania dotychczasowych ćwiczeń, które posiadacie w swoich zeszytach!!!!!!!!!!!!!!!
Podaję również adresy stron internetowych, na których znajdziecie wspaniałe ćwiczenia utrwalanych przez Was głosek, a także gry i zabawy logopedyczne on line :
blog.mimowa.pl